Môže sa to stať každému, stroj nefunguje v tej najnevhodnejšej chvíli, práve vtedy, keď ho najviac potrebujeme. A pritom za zlyhaním stroja veľmi často nie je nič iné ako ako zanedbaná údržba. Ako sa správne starať o Vaše stroje aby Vám slúžili čím najdlhšie a boli ste s nimi spokojní?
Spaľovací motor na svoj chod potrebuje bezproblémový prísun paliva a vzduchu.
Samozrejme, keď je prítok vzduchu obmedzený, tak chod motora nie je taký ako má byť. Ako sa to prejavuje? Nepravidelným chodom, nízkymi otáčkami a taktiež zvýšenou dymivosťou motora.
Platí jednoduchá rovnica: vzduchový filter to sú pľúca stroja. Je to podobné, ako keby ste sa s napevno utiahnutou kravatou vybrali peši na Chopok. Takisto by vám poklesli „otáčky,“ potrebovali by ste viac zastávok na oddych („nepravidelný chod“) a zvýšila sa vám činnosť potných žliaz („zvýšená dymivosť“).
Robkoflokový vzduchový filter znečistený jemnými drevenými pilinami. Je vyrobený z plastu a filcu .
Používa sa v motorových pílach triedy farma a profi. Slúži pri pílení suchého a práchnivého dreva. Tento typ filtra sa dá vyčistiť niekoľkými spôsobmi.
Dá sa vyčistiť štetcom, oklepaním, kúpeľom v benzíne, avšak najúčinnejšie je ho rozobrať a vyfúkať stlačeným vzduchom. Odporúčame však mať vždy so sebou náhradný vzduchový filter.
Používajú sa v motorových kosačkách. Sú jemnejšie, aby mohli zachytiť jemnejšie častice, ktoré by mohli znečistiť, poprípade poškodiť motor.
Tieto filtre sa dajú čistiť oklepávaním, štetcom a tlakom vzduchu.
Neodporúčajú sa však čistiť v benzíne.
Penové filtre. Používajú sa v motorových kosačkách s nižším výkonom.
Takéto filtre sa dajú čistiť aj kúpeľom v saponáte, napríklad v jarovej vode. Následne treba filter nechať vysušiť.
Predovšetkým sa držte pravidla: Nepoužívať palivo staršie ako jeden mesiac. Treba si uvedomiť že „oktánové číslo“ nie je večný etalón. Hodnota oktánov v benzíne pri „kanistrovom“ uskladnení klesá takmer každým dňom, takže je možné, že napríklad po mesiaci oktánová hodnota môže klesnúť z 95 trebárs na 85 oktánov, čo takmer s istotou spôsobí nepravidelný chod motora (kolísanie otáčok), alebo v tom horšom prípade nenaštartujete stroj vôbec.
Rovnaké pravidlo samozrejme platí aj o palive v nádrži stroja. Takisto je dôležité nenechávať v nádrži palivo dlhodobo, napríklad v kosačkách na zimu.
„Benzínové“ pravidlo číslo 2: nepoužívať aditívum pri poslednom kosení. Čo sa môže stať? Aditívum, čiže stabilizátor paliva, slúži na zachovanie hodnôt paliva. Pozor! Samotné aditívum nie je prchavá látka. Naopak, benzín prchavá látka je. Po čase vyprchá a aditívum zostáva. Následne dôjde k zaneseniu – zalepeniu karburátora a trysiek v ňom. Preto doporučujeme pri poslednom jesennom kosení aditíva nepoužívať. Tiež odporúčame nepoužívať staré kanistre, v ktorých mohla byť neznáma látka.
Pri dvojtaktných motoroch treba olej riediť v pomere 1:50. Kde prídavný olej slúži na mazanie pohyblivých častí motora. V tomto prípade odporúčame používať priesvitný kanister, cez ktorý je vidno farbu paliva. Náš olej na miešanie obsahuje červené farbivo. Takže palivo sfarbené do červena v priesvitnej bandaske pekne vidno.
Príklad použitého paliva z kanistra, v ktorom bola predtým uskladnená neznáma látka, pravdepodobne nevhodný olej. Na takéto palivo motor nedokáže správne pracovať.
Zopár základných pravidiel, ktoré vám pomôžu predĺžiť životnosť kosačky: Pravidelná kontrola stavu a tvaru žacieho noža.
Brúsenie žacieho noža. Kedy treba nôž nabrúsiť? Po kosení na tráve vidno, že listy trávy nie sú odrezané rovno, ale sú zúbkaté. Takisto skontrolujte tvar zadnej časťi noža. Tá slúži na vírenie vzduchu, ktorý následné pokosené časti trávy vyhadzuje do zberného koša.
Žací nôž, ktorý rozhodne treba vymeniť za nový. V tomto prípade je už brúsenie zbytočné.
Čistenie začieho priestoru skeletu kosačky. Motorové kosačky sú takmer výlučne poháňané štvortaktným motorom. Tieto motory obsahujú nádržku na mazací olej. A práve ten je pri nesprávnej manipulácii kameňom úrazu! Neprevracajte kosačku na boky ani dole motorom! Čo sa môže stať?
Olej natečie do karburátora, výfuku, vzduchového filtra, alebo samotnej spaľovacej komory. V prípade, že olej natečie do karburátora, tak motor nenaštartuje. Olej ktorý sa dostane do výfuku zapríčiní zvýšenú dymivosť motora. Keď sa olej dostane do spaľovacej komory tak takisto motor nenaštartuje, respektíve môžete motor pretočiť. Čo v tomto prípade robiť? Je potrebné vymontovať sviečku a očistiť ju od oleja, utrieť handrou alebo papierovou servítkou, poprípade prepláchnuť benzínom. Následne kosačku štartovať bez sviečky, aby sa prebytočný olej dostal von cez otvor, v ktorom býva namontovaná sviečka. Toto zopakovať aspoň päť, šesťkrát. Vyčistenú sviečku následne namontovať naspäť a naštartovať motor. Po tejto operácii sa nezľaknite dočasnej dymivosti motora, ktorá je prirodzenou súčasťou „samočistiaceho“ procesu motora. Samozrejme, nezabudnite okamžite skontrolovať hladinu olejovej náplne motora.
Najskôr zdemontujte zberný kôš z kosačky. Kosačku oprite o rukoväte preklopte ju na rukoväte.
Nezabudnite odpojiť sviečku = odpojiť takzvanú fajku od sviečky. Zabránite tým neželanému naštartovaniu motora. Žací nôž je z kovu. Ak by náhodou niekto naštartoval motor a nôž by sa dal do pohybu tak môže prísť k vážnemu zraneniu!
Správna poloha kosačky pri čistení žacieho priestoru, prípadne pri výmene noža:
Až teraz môžete bezpečne čistiť skelet kosačky či demontovať žací nôž.
Čistenie skeletu doporučujeme po každom kosení. Nečistite skelet kosačky vodou! V skelete kosačiek sa nachádzajú pohyblivé časti, napríklad kovové ložiská, ktoré samozrejme zvyknú pri styku s vodou hrdzavieť. Následne sa znehybnia a prestanú správne fungovať.
Toto je pár rád o závadách s ktorými sa stretávame v našom servisnom centre.
Na záver ešte jedna rada. Po poslednom jesennom kosení pošlite motorovú kosačku do servisu na predsezónnu servisnú prehliadku. Prečo? Zabijete dve muchy jednou ranou. Po prvé, vyhnete sa tým prípadnému nemilému jarnému prekvapeniu v podobe kosačky, ktorá nejde naštartovať a po druhé, vyhnete sa dlhej čakacej dobe v servise, ktorý je pravidelne s príchodom jari zavalený množstvom kosačiek, čakajúcich na predsezónnu údržbu. Verte nám, vieme o čom hovoríme .